pinterest

Kijkend naar het aantal bezoeken, is Pinterest na Facebook en Twitter het grootste sociale netwerk ter wereld. Er wordt in 2014 meer tijd op Pinterest gespendeerd dan op Twitter, LinkedIn, MySpace en Google+ bij elkaar. Pinterest is ook in Nederland met ruim 1,1 miljoen gebruikers ontzettend populair. Naast een nieuwe look, is Pinterest met “Pinterest for Business” sinds kort meer toegespitst op bedrijven. Wereldwijd hebben merken met een bedrijfsaccount al diverse succesvolle Pinterest campagnes opgestart. Toch weten veel Nederlandse bedrijven de weg naar Pinterest nog niet te vinden. Tijd dus voor wat “Pinspiratie”.

Pinterest for dummies

Werken met Pinterest is kinderlijk eenvoudig. Op Pinterest heb je als gebruiker (pinner) je eigen online prikborden waarop je afbeeldingen (pins) verzameld (pint). Er staan wereldwijd zo’n 2 miljoen prikborden online waar je als gebruiker op kan kijken. Als je een afbeelding leuk vindt dan kan je deze “re-pinnen” en toevoegen aan je eigen online prikbord.

Pin opties

Door te klikken op de optie “Website” of door op de afbeelding te klikken, kom je bij de bron van de afbeelding. Je kan de afbeelding ook delen met andere sociale platformen, zoals Facebook en Twitter. Er is tevens een mogelijkheid om de afbeelding te embedden en de pin via e-mail te delen. Om de pin heen, doet Pinterest ook allerlei suggesties op basis van de pin waarop je hebt geklikt. Zo zie je gelijkbare pins en borden die je wellicht ook interessant vindt.

Pinterest voor bedrijven

Als marketeer kan je jezelf afvragen: Is Pinterest interessant voor mijn business en zo ja, hoe? Uit onderzoek is gebleken dat steeds meer bedrijven Pinterest inzetten voor marketing doeleinden. Zo kan je als bedrijf veel te weten komen over je doelgroep. Wat vinden zij mooi, interessant en/of belangrijk? Een bedrijf krijgt middels Pinterest een kijkje in de belevingswereld van haar (beoogde) doelgroep en volgers. Als je al deze informatie bewaard en bundelt, krijg je als marketeer een beter beeld van je doelgroep. Belangrijke info voordat je start met een campagne.

Daarnaast biedt Pinterest bedrijven de mogelijkheid om een merk te laden en te positioneren. Door middel van (sfeer) afbeeldingen laat je zien wie je als bedrijf bent en waar je voor staat. Gebruikers gaan – als zij zich geïdentificeerd voelen met dit beeld – jouw pin liken of delen. Hiermee geven ze aan dat het merk bij hen past en waar ze voor staan. Zo ontstaat er binding tussen je merk en doelgroep. Essentieel als basis voor een duurzame relatie.

Verder kan Pinterest een belangrijke lead generator naar je website zijn. Achter iedere pin zit een URL, met de herkomst van de pin. Als pinners klikken op de afbeelding of op knopWebsite” dan worden ze direct geleid naar de bron (website) van de pin. Daarnaast zijn pinners nieuwsgierige wezens. Als je een mooie of bijzondere pin hebt, is er een grote kans dat ze even een kijkje nemen van waar deze pin komt. Daarnaast begint Pinterest dit jaar met het toestaan van Promoted Pins. Dit houdt in dat bedrijven kunnen betalen om met een pin bovenaan de zoekresultaten te komen. Dit gaat – gelukkig – gebeuren met inachtneming van relevantie. Pinterest zorgt er altijd voor dat iedere pin binnen de context van de pagina past, promoted of niet. Een goede zaak.

Meten is weten

Het aantal pins, hoeveel pinners daarbij betrokken zijn en hoe vaak pins gerepind zijn; alles wordt geregistreerd binnen “Pinterest for Business”. Je ziet wanneer pins geplaatst zijn, hoeveel pinners bereikt zijn en hoeveel bezoeken dat oplevert aan je site. Pinterest kan dus ingezet worden om traffic naar een website te genereren. In 2013 kwamen 8,11% van alle online verwijzingen van Facebook. Pinterest stond destijds op de 2de plek met 3,24 %. Gezien de verdubbelende populariteit van Pinterest ten opzichte van vorig jaar, wordt verwacht dat Pinterest dit jaar gaat uitkomen rond de 6 %. Erg netjes voor een relatief jong platform om zo dicht bij een grote vis als Facebook te komen.

Pinspiratie

Na enige basiskennis, is het nu tijd voor inspiratie. Hieronder heb ik een aantal van mijn favoriete Pinterest campagnes, in willekeurige volgorde, geselecteerd. Laat je inspireren door AH Allerhande, KLM en de HEMA.

1: ALLERHANDE  http://www.pinterest.com/allerhande/

AH

De Allerhande heeft op Pinterest een uitgebreide collectie van recepten en food-inspiratie. Je vindt er originele themaborden zoals Comfort food, We love Holland en Bonusgerechten. Daarnaast kan je bij ze op Pinterest ook terecht voor inspirerende (kook)videos. Wat Albert Heijn goed doet, is het samenvoegen van al haar marketingtools tot één (passend) geheel. Zo maakt ook Pinterest onderdeel uit van de algehele cross-media strategie van Allerhande. De leukste pins krijgen niet alleen een centrale plek binnen Pinterest, maar ook op de website van Allerhande en worden opgenomen in de database voor leuke acties en aanbiedingen.

2: KLM http://www.pinterest.com/KLM/

KLM

Wat KLM leuk doet, is o.a. de wekelijks terugkerende pinterest campagne genaamd #DetailTuesday. Vliegtuigliefhebbers kunnen dan raden welk vliegtuigonderdeel op de foto wordt getoond. Waar KLM verder van profiteert, is dat Travel één van de populairste onderwerpen is binnen Pinterest. KLM staat in Nederland op de 2de plek als je kijkt naar haar hoeveelheid volgers.

3: HEMA http://www.pinterest.com/echthema/

hema

HEMA biedt volop relevante content (foto’s en video’s) aan en zet Pinterest in voor zowel corporate branding als voor relevante marketingcampagnes. Ze hebben meer dan 590 pins verdeeld onder 28 (!) borden. HEMA heeft in Nederland het grootste bereik op Pinterest onder klanten in vergelijking met andere bedrijven. Ze doen tevens leuke ‘Raad en Win’ acties onder hun 2340 volgers. Hiermee zijn ze één van de meest interactieve bedrijven binnen Pinterest.

Conclusie

“Yeah well, this succes is kinda crazy!”, aldus Pinterest oprichter Ben Silbermann. En het is door dit succes, dat er volop wordt geëxperimenteerd door enkele kartrekkers in het Nederlandse bedrijfsleven. Zij zetten Pinterest in voor verschillende doelen. Denk aan corporate branding, marketing, sales maar ook voor social recruitment. Voorbeelden zoals HEMA, KLM, De Bijenkort en AH Allerhande geven het goede voorbeeld en kunnen een inspiratie zijn voor andere bedrijven.

Ben jij met jouw organisatie al actief op Pinterest?

2 reacties op “Pinterest als marketingtool

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *