Kijk-verder-dan-conversie-ratio’s

Dagelijks worden er nieuwe websites gelanceerd. Daarbij worden geregeld grote kansen over het hoofd gezien. Kansen die de vindbaarheid van de nieuwe site aanzienlijk vergroten. Kansen die zowel van toepassing zijn op de nieuwe site, alsook de oude. Hieronder staan drie handige tools voor het uitfaseren van een oude website.

301 redirect extensie

Stel, u heeft een nieuwe woning gekocht. Dan stuurt u uiteraard uw familie, vrienden en kennissen een kaartje met het oude- en nieuwe adres. Online doet niet iedereen dat. Ook daar gaat het om ‘familie’ (personen die vanuit e-mail, favorieten, etc. die op een oude link klikken), maar nog belangrijker: Google. Beide ontvangen geen nieuw adres en staan teleurgesteld voor een dichte deur.

Het niet versturen van een online verhuisbericht heeft negatieve gevolgen voor uw posities in Google. Dat is begrijpelijk. Ze proberen u te ‘indexeren’ maar u bent met de noorderzon vertrokken. Maar ook uw familie  is niet blij: ze staan immers voor een dichte deur. In het beste geval vinden ze een 404-pagina die ze verder helpt maar vaak is zelfs dat niet het geval. Ook dat ziet Google.

Tip: gebruik de chrome extensie ‘Redirect Path‘ om 301’s te controleren. Uw webbeheerder/internetbureau stelt deze vaak in, maar controleer of ze juist verwijzen. Klik op de oude links in Google en kijk wat deze tool ‘rapporteert’: naar welke nieuwe links wordt er verwezen?

Screaming Frog SEO spider

Vaak is het afwachten hoe Google de nieuwe site gaat indexeren. Er zijn echter talloze tools die Google vooraf kunnen nabootsen. Zo ziet u alvast hoe Google de nieuwe website gaat zien. Hiermee is het mogelijk om bv. de nieuwe site – die enkel nog toegankelijk is op een test omgeving – al te testen op de volgende onderdelen:

  • Interne links (statuscheck: redirects, founds, client errors, server errors)
  • Externe links (statuscheck van uitgaande links; bestaan de pagina’s nog waar naar wordt gelinkt?)
  • URI’s (Lange URI’s, URI duplicaten, geen ASCII karakter URI’s)
  • Pagina titels (extra check op groter dan 512 pixels (slecht zichtbaar)
  • Meta descriptions (extra check op groter dan 923 pixels of kleiner dan 400 pixels (slecht zichtbaar))
  • Meta keywords
  • H1 (extra check op lengte)
  • H2 (extra check op lengte)
  • Afbeeldingen (check op alt-tag, alt-tag spam en bestandsgrootte)
  • Rel-tags gebruik (follow/nofollow, prev/next, canonicals)

Google Webmaster Tools

Vertel het Google! Google heeft de perfecte tool voor webbeheerders; Google Webmaster Tools (GWT). Deze geeft overzichtelijk weer hoe de website wordt geïndexeerd en welke problemen Google eventueel ervaart. Bovendien geven ze nuttige tips om de vindbaarheid te vergroten.

Heeft de nieuwe website de Screaming Frog SEO spider test met succes doorstaan? Staan alle 301’s gereed? Dan is het tijd om Google de site opnieuw te laten bezoeken. Ook dat kan via GWT:

  • Inloggen GWT / Crawlen / Fetchen als Google
  • Klik op ‘Ophalen’. U hoeft niets in te vullen in de balk er naast.
  • Klik op ‘Indienen in index’.

Let op: nu is het tijd om – zeker de eerste maanden – regelmatig GWT te controleren. Hoe indexeert Google de site? Geven ze aanbevelingen? Waar Screaming Frog SEO spider preventief handelen is, is het handelen op basis van GWT passief, maar niet onbelangrijker.

Slotsom

Dit zijn slechts enkele tools/handelingen die wij dagelijks gebruiken bij het lanceren van nieuwe websites en het uitfaseren van oude websites. Er komt echter meer bij kijken. Als u weet dat u goede posities heeft binnen Google, zorg voor een goede uitfasering. Kijk bijvoorbeeld ook naar externe uitfasering. Zo is het raadzaam om websites die bv. naar u linken aan te schrijven met hetzelfde verhaal: oude link + nieuwe link. Dit alles om uw ‘familie’ en Google blij te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *