Mensen die starend naar hun mobiel tegen en bankje stoten, auto’s die midden op de weg staan omdat iemand een Pokémon moet vangen. De rage van nu, je kunt er niet meer omheen. Pokémon Go is groot! De game waarbij augmented reality wordt gebruikt om het te laten lijken alsof de Pokémon echt voor jouw neus staan is naar mijn bescheiden mening een van de beste toepassingen van AR tot nu toe. Dat is echter niet de enige redenen waarom het zo interessant is, de game biedt ook gigantisch veel mogelijkheden voor local marketing!

Local marketing

Pokémon Go en local marketing, in Amerika en de landen waar het spel al erg groot is springen steeds meer bedrijven er op in. Ook in Nederland zijn er al enkele bedrijven gevolgd en dat terwijl het spel hier nog niet eens officieel gelanceerd is!

Wat je dan precies kan doen om meer mensen naar jouw bedrijf te halen? Hieronder een greep uit de mogelijkheden!

  • Zorg voor een ‘Lure’  op jouw locatie (deze kun je via de app kopen natuurlijk). Een Lure is een manier om Pokémon naar jou toe te krijgen, maar het zorgt er ook voor dat mensen naar jou toe komen! Waarom? Omdat er dertig minuten lang meer Pokémon op die locatie zijn, Gotta catch them all! Dit kan overigens alleen wanneer je bij een PokéStop of Gym zit. Super handig natuurlijk, want bij deze locaties zijn vaak al veel mensen in de buurt.  Deze optie is vooral voor restaurant en cafe houders erg handig. In de tijd dat de mensen er zijn kunnen ze natuurlijk wel een hapje of drankje gebruiken!
  • Laat weten welke Pokémon bij jou in de buurt zijn! Maak een foto met de in-app camera of een screenshot (de term Pokéselfie is al gespot!) en post die op andere social media kanalen en laat mensen weten dat zij de Pokémon kunnen vangen bij jou. Nog leuker wanneer je hier een soort wedstrijd van maakt, degene die de Pokémon vangt wint een powerbar! Erg handig tijdens de zoektocht naar Pokémon.
  • Zit jouw bedrijf dichtbij een Gym? Promoot dan vooral een battle! Deze kunnen alleen bij een Gym gehouden worden en het duurt vaak minimaal een half uur om het tegen de verschillende leiders van de Gym op te nemen. Een uitgelezen kans om mensen naar je toe te halen! Ook hier kun je weer diverse acties aan hangen natuurlijk!
  • In plaats van alleen battles te promoten kun je natuurlijk ook met collega’s een eigen team opzetten en een Gym proberen over te nemen. Verslaat iemand jullie team? Dan kunnen ze iets winnen! Niet alleen een leuke manier om klanten te binden, maar ook om de teamspirit te verhogen!
  • Sponsored Locations; op dit moment nog niet een mogelijkheid, maar het gerucht gaat dat dit binnenkort wel kan. Jouw bedrijf promoten tot PokéStop (een plek waar spelers bepaalde items kunnen krijgen) of Gym (de plek om Pokémon te trainen). Op deze manier komen mensen naar jouw locatie om te spelen, ondertussen kun jij ze jouw product laten zien of het bedrijf tonen!
  • Branded relaties; er schijnen al gesprekken te zijn met McDonalds om een bepaald partnerschap aan te gaan. De mogelijkheden hiervoor zijn eindeloos. Je kunt bijvoorbeeld bedrijven de mogelijkheden geven om tijdens bepaalde uren bepaalde speciale Pokémon op locatie te hebben om mensen aan te trekken, of een speciaal item kunnen aanbieden aan de eerste tien klanten die langskomen. Ik ben heel benieuwd wat ze hiermee gaan doen!

Pokeselfie

pokemon-go-nick_statt-screenshots-1.0

Genoeg mogelijkheden dus om de game te gebruiken voor meer branding! Maak vooral niet de fout om te denken dat Pokémon Go alleen voor jongeren is. De Pokémon franchise is 20 jaar geleden al begonnen, juist mensen tussen de 20-30 en ook ouder zijn zeer actief! De app wordt op iOS vaker gebruikt dan Facebook, Snapchat, Instagram, Twitter etc. Een zeer brede doelgroep die erg actief is en een game waarvan ik denk dat het niet zomaar een hype is (na een tijd zal de grote drukte er wel vanaf zijn, maar met de vele mogelijkheden tot uitbreiding zullen er voorlopig meer dan genoeg gebruikers zijn) is het zeker iets waar je iets mee wilt (moet) doen!

Pokemon Go gebruik

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *