Je ziet ze steeds meer; bedrijven die evenementen inzetten als onderdeel van de communicatie- en marketingmix. Denk bijvoorbeeld aan de Unox Nieuwjaarsduik en de Nike Women’s 10K Race Amsterdam. Het organiseren van evenementen is echter een behoorlijke inspanning en kostenpost. Logisch dat veel organisaties zich vooraf afvragen of die moeite is gerechtvaardigd.

Eventmarketing

Eventmarketing is een tactiek die door steeds meer bedrijven wordt ingezet. Er zijn vele definities van te vinden, maar plat gezegd komt het neer op het inzetten van evenementen ter promotie van een product, dienst of organisatie. Het voordeel van Eventmarketing is dat het een uniek marketinginstrument is. Dat komt met name door de beleving die een evenement als geen ander kan veroorzaken en tevens door de intrinsieke motivatie van de bezoeker om evenementen te bezoeken.

Beleving

Door toenemende concurrentie en een overload aan informatie, is het tegenwoordig steeds lastiger om de aandacht van de consumenten te trekken en relaties met hen aan te gaan. Anderzijds zien veel bedrijven dat beleving een steeds grotere rol gaat spelen bij het verkopen van producten en diensten. Eventmarketing is gebaseerd op deze gedachte: een evenement is het enige marketingkanaal dat op alle zintuigen kan inspelen en dus een optimale beleving kan veroorzaken.
Volgens Kevin van der Straeten, oprichter en managing director van het online vakblad eventplanner.be/.nl, kun je een duurzame relatie met klanten opbouwen door ze met emotie te raken. Evenementen bieden deze mogelijkheid dus.

Intrinsieke motivatie

Een ander uniek element van een evenement is de motivatie van de bezoekers. Zij bezoeken het bewuste evenement juist omdat ze iets willen leren of weten van een product of dienst, op basis van intrinsieke motivatie. Kennis wordt dus niet aan klanten opgedrongen, zoals bij veel andere marketinginstrumenten – zoals reclame – het geval is. Doordat bezoekers intrinsiek gemotiveerd zijn, wordt het daarnaast makkelijker om in gesprek te gaan met je klanten en een relatie met hen op te bouwen.

Daadwerkelijk meer resultaten?

Heel leuk, maar leidt het organiseren van een evenement nou ook echt tot betere resultaten? Het uiteindelijke doel van het evenement is tenslotte een positieve ROI.
Uit onderzoek* blijkt dat op evenementen 65% van de consumenten aangeeft het product te kopen wat gepromoot wordt. Dit is dus meer dan de helft van de bezoekers. Verder blijkt** dat driekwart van de bezoekers na aanschaf van het product of dienst trouwe klanten worden van het bedrijf. Dit onderschrijft de kracht van emotionele merkbinding die een evenement kan veroorzaken.

Tips voor jouw relatie-evenement

Het klinkt allemaal heel simpel, het inzetten van een evenement ter promotie van je product, dienst of organisatie. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw evenement ook daadwerkelijk succesvol is? Een aantal tips op een rijtje:
– Breng je doelgroep goed in kaart. Dit klinkt logisch, maar dit gebeurt vaak onvoldoende. Zo worden vaak mensen uitgenodigd omdat we ze kennen, terwijl we van te voren al weten dat ze niet zullen bijdragen aan de ROI***. Een verkeerde doelgroep dus.
– Onthoud dat beleving niet begint en eindigt bij het evenement zelf. Beleving begint al vanaf het moment dat bezoekers een uitnodiging ontvangen, de website bekijken etc. en gaat door tot na het evenement – after movie, bedankmail, klachtenafhandeling etc-.
Last but not least: wees origineel.

Event marketing is een groeiende trend. Besef goed welke kansen je misloopt, indien je besluit deze trend aan je voorbij te laten gaan.

*          Bron: EventTrack 2015, uitgevoerd door het Event Marketing Institute en experiential marketing agency Mosaic
**        Bron: Marketingfacts.nl
***      Bron: Events2, Kevin van der Straeten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *