Facebook is al jaren een van de meest populaire social media platformen. Het is een kanaal waar al veel mogelijk is op het gebied van e-commerce, een mooie term voor het verkopen van producten of diensten via social media. Het kan op steeds meer kanalen en er komen meer en meer nieuwe manieren bij om de aandacht van de klanten te trekken. In een drieluik ga ik uitleggen welke mogelijkheden er zijn voor meer fans, interactie en conversie op Facebook, Pinterest en Instagram. In dit eerste bericht ga ik in op de mogelijkheden die Facebook biedt.

 

Facebook E-commerce

Het was natuurlijk al mogelijk om op Facebook advertenties te maken voor jouw product. Wanneer mensen op de advertentie klikken stuurde jij ze door naar het product of de dienst die je wilt vermarkten. Hierbij is het sinds begin vorig jaar  mogelijk om een zogenaamde Call-To-Action button aan toegevoegd worden. In deze button staat een tekst als ‘Shop nu’, ‘Meer informatie’ of ‘Neem contact op’. Deze buttons kunnen in advertenties, berichten en sinds eind vorig jaar ook op Facebook-pagina’s geplaatst worden. Hieronder licht ik de verschillende CTA buttons toe.

 

CTA buttons voor advertenties

De call-to-action buttons zijn sinds begin vorig jaar beschikbaar voor advertenties. Dit houdt in dat je in een advertentie een button kunt plaatsen die aanzet tot actie. Denk aan een ‘shop nu’ button. Deze buttons kunnen niet geplaatst worden in advertenties die alleen aan de rechterkant van Facebook te zien zijn. Ze kunnen wel geplaatst worden in de advertenties die in het nieuws overzicht getoond worden.

 

Facebook CTA Button

 

CTA buttons voor organische berichten

De call-to-action buttons voor organische berichten werken eigenlijk hetzelfde als die voor de advertenties. Deze functie is halverwege vorig jaar geintroduceerd. Het voordeel van deze organic post CTA buttons is dat je een ‘gewoon’  bericht een duidelijker doel kunt meegeven. Post je bijvoorbeeld een bericht over een nieuwe brochure of whitepaper dan kun je er nu een download knop bij plaatsen die linkt naar de pagina waar het bestand gedownload kan worden. Het voordeel hierbij is dat het bericht niet per se gesponsord hoeft te worden. Hierdoor kan je een gratis bericht toch een extra dimensie geven. Deze mogelijkheid is alleen beschikbaar wanneer je een bericht opstelt met de power editor. Dit is de tool waarmee ook advertenties opgemaakt worden.

 

Facebook CTA Button in bericht

 

Je kunt een dergelijk bericht opstellen door onderstaande stappen te volgen:

 

  1. Ga naar het advertentiebeheer in Facebook
  2. Selecteer de Power Editor in het linker menu Facebook Power Editor
  3. Selecteer het ‘ Create Post’  tabblad Create Post in Power Editor
  4. Vul de velden in met alle details voor het bericht. In onderstaande foto zie je alle velden die je moet invullen en wat je hier kunt invullen
    Create post
  5. Bij het veld Call-to-Action maak je de keuzen voor jouw CTA button.Add CTA Button
  6. Klik op create post (Let op: de post is dan nog niet geplaatst op jouw tijdlijn!)
  7. Klik op Publish Post in het menu aan de bovenkant van de power editor
    Power Editor Facebook
  8. Klik in dit venster op publish of plan het bericht in.
    Publishing options Facebook Post
  9. Upload nu de wijzigingen naar Facebook.
    Upload changes Power Editor

Wanneer je deze stappen hebt doorlopen staat het bericht met CTA button op de tijdlijn van jouw pagina.

 

CTA Buttons voor pagina’s

De nieuwste CTA Buttons, zijn de buttons die je op een Facebook pagina kunt toevoegen. Deze komen in de header te staan. Hierbij is er keuze uit zeven verschillende teksten.

  • Book Now
  • Contact Us
  • Use App
  • Play Game
  • Shop Now
  • Sign Up
  • Watch Video

Deze teksten worden uiteraard in het Nederlands vertaald.

CTA Buttons on Facebook page

Wat is de toegevoegde waarde van deze buttons? De Button maakt het mogelijk om mensen naar een bepaalde pagina, op of buiten Facebook, te laten gaan. Het spoort ze aan tot het doen van een bepaalde actie. Heb jij bijvoorbeeld een kledingwinkel? Voeg dan een Shop Nu button toe aan je header, zorg dat je header duidelijk laat zien wat je verkoopt en mensen zullen sneller naar jouw site gaan om de producten te bekijken en later ook kopen. Om je op weg te helpen hieronder een aantal tips voor het succesvol inzetten van de button:

  1. Zorg dat de button een duidelijk doel dient. Niet alleen het bedrijfsdoel, maar ook voor de fans. Gebruik jij jouw Facebook pagina vooral om in contact te komen met jouw fans? Plaats dan de contact button. Heeft jouw Facebook pagina vooral als doel om mensen naar de shop te leiden, plaats dan de shop nu knop.
  2. Zorg dat de header de button complimenteert. Het is niet zo dat het fans gelijk opvalt dat er een button staat. Door in de header-afbeelding bijvoorbeeld een pijl te plaatsen die naar de button wijst, zorg je ervoor dat de aandacht van de fan naar de button gaat. Ook kleurgebruik is hierbij belangrijk. Zorg ervoor dat de kleuren in de header de button eruit laten springen.
  3. Vermijd dat fans te veel actie moeten ondernemen. Dit is een tip die eigenlijk op alle social media activiteiten van toepassing is. Maak het de fan makkelijk. Zorg ervoor dat ze gelijk op de juiste pagina terecht komen en niet allerlei extra handeling moeten verrichten. Op deze manier zorg je dat jouw fans op het juiste pad blijven en niet weg klikken.

 

Social media CTA buttons zullen over het algemeen tot een hoger aantal klikken leiden . Ze zullen bijdragen aan meer interactie en uiteindelijk tot een hoger aantal conversies. De buttons zorgen voor een groei in social e-commerce activiteiten op Facebook, en zeker met de hoeveelheid gebruikers is dat erg positief! Zet jij al CTA buttons in?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *