Ook dit jaar was ik weer aanwezig bij het grootste SEO event van Europa. Het is zelfs zo groot geworden, dat het van locatie is gewijzigd naar het grotere Brighton Center. Ook waren er meer sprekers dan ooit. Helaas was het voor mij alleen onmogelijk om bij al die sprekers aanwezig te zijn. Ik heb een selectie gemaakt, hier vind je take-aways die ik uit mijn bijgewoonde sessies gehaald heb. Uiteraard vind je ook links naar alle beschikbare slide decks zodat je alles nog eens kan doornemen.

Pre-party

What happens in Brighton stays in Brighton 😉 Wat ik wel kan vermelden, is dat het feest werd gesponsord door Linkdex, vanwege de lancering van hun gratis tool Console Rocket. Hiermee kun je search console data gratis langer dan de standaard 90 dagen bewaren. Handig!

Search & Data

Zowel sprekers Tom Capper als Malcom Slade zijn veel bezig om verbanden te vinden in grote bakken data die de fluctuaties in rankings verklaren. Over links zijn ze duidelijk; het aantal links (van en naar jouw website) wordt steeds minder belangrijk. Beiden benadrukten ze de mate waarin de sterkte van jouw merk meespeelt in de rankings. Omdat Google meer data dan ooit heeft (Google Fiber, Google Station, Android, Chrome, Google Analytics/AdWords, etc.), is het goed voor te stellen dat ze hier al een duidelijk beeld over kunnen scheppen.

Hoewel ze zeggen dat het aantal zoekopdrachten naar jouw merk (nog) geen ranking factor is, zien ze wel zeer sterke correlaties bij de zeer commerciële zoektermen (autoverzekering, vakantie, etc.) tussen ‘brand entity’ en rankings.

Het advies is om vooral ook te investeren in naamsbekendheid, en om blijven bouwen aan jouw merk, dit zal ook steeds meer gaan meespelen in jouw SEO prestaties, zeker gezien de groeiende rol die AI krijgt in het bepalen van de rankings.

Tom Capper – Links & Rankings: The Story in the Data

Malcolm Slade – Brand: The Only Future Ranking Factor

Local SEO

Greg Gifford gaf ook dit jaar weer de sessie over LocalSEO. Vorig jaar heb ik bij hem de Local SEO training gevolgd. In mijn vorige blog over BrightonSEO lees je een uitgebreid verslag hiervan. De belangrijkste update ten opzichte van 2015 is de zogeheten ‘Possum’  update van september 2016:

> Nabijheid is de belangrijkste LocalSEO factor geworden
> Niet alleen de reviews van Google zijn belangrijk, ook 3rd-party reviews (Facebook, Trustpilot, etc.) worden meegenomen in de local ranking
> Zorg ervoor dat je maar 1 categorie kiest voor jouw bedrijf in het Google My Business account

Greg Gifford – Advanced Local SEO Tips to help you murder your competitors

Marketing Automation

BrightonSEO draait al lang niet meer alleen om SEO, zo was er ook een expert clinic over Marketing Automation door Shane Redding. Ze heeft meer dan 30 jaar ervaring in de (digitale) marketing, en werkt nu met name als Marketing Automation consultant bij grote bedrijven.

Key takeaway; data is de brandstof van een goede Marketing Automation implementatie. Zorg dat je jouw dataverzameling en -beheer (CRM, website, e-mail, etc.) op orde hebt, voordat je begint aan Marketing Automation.

Testen of jij er klaar voor bent? Vul dan deze vragenlijst in en krijg een advies!

Paid Social

Ned Poulter nam de basics van adverteren op Facebook door, met als leuke tip voor het opdoen van inspiratie voor jouw Facebook advertentie: The Facebook Ads Gallery van AdEspresso, waar meer dan 20.000 voorbeelden van gebruikte advertenties te vinden zijn. 

Interessant was met name presentatie van Tara West over de functie Sequential Advertising. Feitelijk breek je jouw campagne op in 3 fasen; branding, consideration en action. Je laat pas de advertentie uit de volgende stap zien wanneer iemand de vorige advertentie gezien heeft. Hiermee kun je goed het verhaal van jouw merk vertellen, zonder meteen ‘shop nu!’ te roepen. Die call-to-action gebruik je alleen aan de mensen die daar aan toe zijn.

Voorbeeld:

> Stap 1: Introductievideo over jouw merk
> Stap 2: Een canvas-advertentie met een overzicht van jouw collectie tonen aan mensen die minstens 10 seconden van de video uit stap 1 gezien hebben
> Stap 3: Een simpele advertentie tonen aan de mensen die op de canvas geklikt hebben, met de ‘Shop Nu’ call-to-action

Sequential Advertising on Facebook

Er zijn 2 manieren om dit op te zetten, automatisch via de marketingdoelstelling ‘Bereik en frequentie’, of handmatig door gebruik te maken van Engagement Audiences. Automatisch is betrouwbaarder, maar ook duurder omdat je met een vast bedrag werkt per campagne. Handmatig is daarentegen weer meer werk. Benieuwd hoe je dergelijke campagnes opzet? Bekijk dan haar slides:

Tara West – How to boss Sequential Advertising in Facebook

Ned Poulter – Social Media Advertising: Top Tips to Unlocking it’s True Potential

Slide decks

Zoals je gelezen hebt werden zeer uiteenlopende onderwerpen behandeld. Benieuwd naar de overige presentaties? Hier vind je een overzicht beschikbare presentaties van de overige sprekers:

Purna Virji – Keywordless Searches: How Your Camera is the New Search Box – (video)

Will Cecil – Developing an enterprise level SEO data strategy – challenges and experiences from the frontline – (video)

Neill Horie – SEO & Artificial Intelligence Optimisation

Laura Hogan – Utilising Search Console for SEO Quick Wins

Marco Volpe – How to create your own dynamic remarketing – (video)

Sam Vandermark – Looking beyond paid search for better biddable results

Thomas Petit – A/B testing your app store listings

Daniel Rowles – Mobile first indexing – what it means to you in practice

Zak Edwards – Don’t be Awesome! Just be alright at everything!

John Ashton – Common mistakes retailers still make in eCommerce

Alina Ghost – Managing SEO in a Complex Business

Marcus Tober – Why SEO and Content Marketing must always be data-driven (video)

Tom Benett – Measuring Content Success with GTM – (video)

Julia Ogden – The 8 Step Checklist for Creating a Show Stopping Distribution Plan – (video)

Anita Valentinova – Power of simple – Python scripts to automated SEO checks

Philip Gamble – Technical SEO beyond the initial audit

Barry Adams – Preliminary title: Google AMP Case Studies

Bastian Grimm – Beyond the bullshit: 3x Hardcore Site Speed Optimization Techniques

Al Wightman – How can Google Data Studio help me?

Sophie Turton – The psychology of language for PPC

Sophie Moule – Using Search Data to Inform Business Strategy

Graham Macfadyen – Content strategies for digital audience growth

David Cox – Needles and haystacks: The challenges of discoverability in academic publishing

Adrian Phipps – How to rank in the answer box – (video)

Polly Pospelova – How to take advantage of Google using Usage Metrics for rankings – (video)

Sam Auchterlonie – How to hack your SERPs using a lean approach – (video)

Charlie Whitworth – How To Combat Crawl Bloat & Prune Your Content Effectively

Sean Butcher – Inventive and Unusual Uses of the Canonical Tag

Janet Plumpton – How to use XPath and CSSPath for eCommerce Websites

Charlie Williams – Shop it like it’s hot: E-commerce content that’s worth a damn

Arianne Donoghue – Moving Towards Audiences in a Keyword-Based World

Anu Adegbola – PPC Automation

Sam Watts – Introduction to VR: Past, Presence and Future

Robin Fishley – Brand Search, Ethics and the Future

Hannah Gordon Smith – Tackling complex journeys: single strategy for multi sites

Chris Fender – L’Oréal’s Digital Data Opportunity

Alexandra Lever – How partnerships and sponsorships can help your search marketing efforts – (video)

Sam Charles – How to Build High-Quality Links Without Spending Money – (video)

Christoph Cemper – 5 Years of Google Penguin – (video)

Omi Sido – Beyond the Basics of Website Migration: Tried, Tested & Successful – (video)

Emily McLaren – Site Migration: Avoiding Sticky Situations

Alban Gérôme – Easy page element tracking with Kermit

Michal Brys – Web user tracking behind the scenes

Hannah Butcher – How to survive being an introvert in a LOUD industry

#SEOhumor

Tot slot nog een compliment voor de organisatie voor de Event-App. Goede UX, alle informatie die je nodig hebt, én het had nog een sociaal aspect:

SEOhumour

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *