Google heeft bekend gemaakt dat ze wijzigingen gaan aanbrengen aan de manier waarop Exact Match werkt in AdWords.

Wanneer je als adverteerder bijvoorbeeld adverteert op de term [nike schoen vrouw] kon je advertentie voorheen alleen getoond worden aan iemand die exact naar die term zoekt (vandaar ook het begrip Exact Match). Sinds 2014 is het zo dat je hiermee ook automatisch vertoond kunt worden wanneer iemand met spelfouten of een meervoudsvorm zoekt (bijv. ‘nike shoen vrouw’ en ‘nike schoenen vrouw’). Dit scharen ze dan onder ‘sterk gelijkende variant’. Met de nieuwe update wordt de definitie van ‘sterk gelijkende variant’ uitgebreid met functionele woorden en de volgorde van de woorden.

Functionele woorden

Functionele woorden zijn woorden welke niks veranderen aan de intentie van de term zelf. Zie hieronder 3 voorbeelden waarbij de zoekterm afwijkt van het zoekwoord, maar in de nieuwe situatie toch gematcht kan worden:

Schermafbeelding 2017-03-22 om 14.10.30

Woord volgorde

Dit spreekt wat meer voor zich:

Schermafbeelding 2017-03-22 om 14.19.56

Wel zegt Google erbij dat ze kunnen herkennen wanneer een andere woord volgorde wél wat verandert aan de zoekintentie (bijv. ‘AMS naar LGW’ vs ‘LGW naar AMS’).

Wat moet ik hiermee?

Google zegt dat je hiermee, zonder dat je zelf extra exacte zoekwoorden hoeft toe te voegen, tot 3% meer verkeer kunt krijgen, met behoud van doorklik- en conversiepercentages. Dat klinkt natuurlijk mooi, maar het brengt ook wat valkuilen met zich mee. Het blijft machinewerk. Zo kan het zijn dat het systeem in het begin nog niet doorheeft dat bijvoorbeeld ‘voor opleiding pabo’  niet het zelfde is als ‘opleiding voor pabo’.

Wanneer je een zoektermen rapport uitvoert, let dan extra op de ‘sterk gelijkende varianten’. Een filter op zoektype kan hierbij helpen:

Schermafbeelding 2017-03-22 om 14.47.49

Hiermee zie je alleen de zoektermen welke gematcht zijn aan jouw exacte zoekwoorden, zonder exact overeen te komen. Zie je zoektermen welke niet relevant zijn? Voeg deze dan toe als uitsluitingszoekwoord om te voorkomen dat jouw advertentie in de toekomst nog een keer vertoond kan worden bij deze zoekterm.

Lees hier de volledige verklaring van Google zelf

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *