Adverteer jij via AdWords, en heb je nog nooit van Advertentie Extensies gehoord of zet je ze nog niet allemaal in? Dan heb ik als een cadeautje aan het eind van dit jaar enkele tips om met een minimale inspanning jouw AdWords account te verbeteren.

Waarom zijn Advertentie Extensies belangrijk?

Op welke positie jouw advertentie vertoond wordt hangt af van onder andere jouw maximale CPC bieding en van de Kwaliteitsscore. Door de inzet van Advertentie Extensies valt je advertentie meer op (als een versierde kerstboom in een bos), wat tot een hoger doorklikpercentage kan leiden, wat weer positief is voor deze kwaliteit score. Daarnaast wordt het verwachte effect van de extensies zelf ook in de advertentiepositie meegewogen. Wanneer mogelijk adviseer ik om altijd gebruik te maken van deze functionaliteiten.

Waar vind ik de Advertentie Extensies in mijn AdWords account?

De meeste extensies zijn in te stellen op account, campagne of advertentiegroep niveau. Ga via de hoofdtabbladen naar het tabblad ‘Advertentie-extensies’, en selecteer via de ‘Weergeven’ knop welke Extensie je wilt bekijken/instellen:

Tabbladen AdWords

Welke Extensies zijn geschikt voor mij?

Extensies voor Sitelinks

Sitelinks zijn geschikt voor elke adverteerder. Met deze extensie kun je, naast de landingspagina van de advertentie, bezoekers via de advertentie ook naar specifieke pagina’s sturen. Hiervan kunnen 2 tot 6 onder de advertentie vertoond worden. In sommige gevallen wordt ook nog een zelf opgegeven beschrijving vertoond (zoals in onderstaand voorbeeld). Deze werden in de praktijk alleen vertoond op een zoekopdracht met weinig concurrentie (bijv. op je eigen bedrijfsnaam), ik zie het echter ook steeds vaker voorkomen op meer concurrerende zoekopdrachten dus ik adviseer om deze bij elke sitelink in te vullen.

AdWords Sitelinks

Highlight-extensies

Deze extensies zijn ideaal om een Unique Selling Point van jouw bedrijf te benadrukken, zonder dat je hier een sitelink met een landingspagina aan hoeft te koppelen (bijvoorbeeld de levertijd en laagste prijs garantie). Je moet er minimaal twee opgeven, met een maximum van 4.

Highlight extensies

Extensies voor website-informatie

Recentelijk toegevoegd zijn de extensies voor website-informatie. Met name bedoeld om jouw potentiele bezoeker op een snelle manier meer informatie te geven over jouw product/service.

Hierbij kun je kiezen uit een koptekst, om vervolgens zelf jouw waarden op te geven. Voorbeelden van een aantal beschikbare kopteksten zijn ‘Brands’, ‘Bestemmingen’, ‘Shows’, ‘Voorzieningen’ en ‘Services’. Hiervoor geldt een minimum van 3.

AdWords Extensies Website informatie

Locatie-extensie

Heb je een fysieke locatie? Grote kans dat je deze ook geclaimd hebt binnen Google, en deze hebt aangevuld met informatie over openingstijden, afbeeldingen, etc. (zo niet, dan wil ik ten zeerste adviseren om dit te doen, aangezien het ook een belangrijke factor is voor lokale SEO). Wanneer je jouw Google ‘Mijn-Bedrijf’ account koppelt met AdWords wordt het mogelijk om een locatie extensie te vertonen. Indien ingevuld kunnen ook de openingstijden vertoond worden:

AdWords Locatie extensie

Deze kan dan automatisch weer gegeven worden wanneer een zoekopdracht plaatsvindt in de buurt van jouw locatie. Op de mobiel wordt er tevens een routebeschrijving knop vertoond.

Oproep-extensie

Met deze extensie kun je jouw telefoonnummer weergeven bij de advertentie. Met name effectief op de mobiele variant van de advertentie, aangezien er een bel-knop bij de advertentie komt.

AdWords oproep extensie mobiel

Recensie-extensie

Heb jij onlangs een award gewonnen, een goede onafhankelijke beoordeling gekregen of ben je positief in het nieuws gekomen? Laat het dan weten via de recensie-extensie! Je hebt hierbij de keuze om een exact citaat op te geven, of een losse bewoording te gebruiken. Google beoordeelt vervolgens of deze goed is. Voorbeeld van een tweetal reisaanbieders:

AdWords Recensie extensie

Enige nadeel hierbij is dat een klik op de bron naar de website van die bron gaat, en je dus een klik naar je zorgvuldig gekozen landingspagina misloopt.

App Extensie

Heeft jouw bedrijf een app? Dan heb je de mogelijkheid om in jouw advertenties (op mobiel en tablet) een installeer button te tonen. Wanneer een gebruiker de App al heeft geïnstalleerd op zijn device, dan verschijnt er een ‘open de app’ knop.

AdWords App extensie

Wil je jouw app ook in de organische resultaten tonen? Lees dan het blog over app-indexing!

Tot slot

Alle bovengenoemde advertentie extensies zijn met de hand in te stellen. Daarnaast kan AdWords ook nog automatische extensies vertonen. Hieronder vallen o.a. verkopersbeoordelingen, eerdere bezoeken (“U heeft example.com 4 keer bezocht. Laatste bezoek: gisteren” ) en voorheen ook de Google+ vermelding (sinds 10 december worden deze niet meer weergegeven).

Goed om te weten is dat je geen invloed hebt welke en in welke combinatie van de door jou ingezette sitelinks vertoond worden. AdWords geeft de extensies bij de advertentie weer als volgens hun berekeningen deze de prestaties van de campagne zullen verbeteren. Vaak is dit het geval, wacht dus niet langer, check welke sitelinks voor jouw van toepassing zijn, en voeg ze toe!

Heb je nog vragen over een van deze extensies? Laat het gerust weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *